Any d’eleccions, entrevistem l’Albert Valentí, responsable d’Eleccions

Enguany ha estat especial perquè han coincidit diversos processos. I com que comporta una dedicació molt intensa i concentrada en el temps de força gent de l'Ajuntament, es va dedicar un Menú de La Cuina a aquesta funció i una de les conclusions que van sorgir és que els treballadors i les treballadores de l'Ajuntament no sabem prou què es fa, com es prepara, etc. i es va decidir que calia explicar-ho perquè realment és un "engranatge" molt precís i que implica bona part de l'organització. L'Albert ha contestat les preguntes d'aquesta entrevista i il·lustren la feinada que hi ha al darrera de cada procés electoral.

Quants processos electorals han tingut lloc a Sant Boi des de l’inici de la democràcia?

La primera pregunta i ja és d’examen!! Processos electorals en els que haguem votat a Sant Boi, n’hi ha hagut 46, en total. Entre referèndums, a les Corts Generals i Senat, municipals, al Parlament Europeu i al Parlament de Catalunya.

El del dia 20 de desembre serà el 47è.

 

Qui sou a l’equip d’Eleccions?
Hem de dir que ens configurem com a Equip d’Eleccions un mes i mig abans de les eleccions aproximadament. Som com un bolet de temporada, que anem apareixent i desapareixent en funció dels processos electorals.

 

D’esquerra a dreta, la Cristina, l’Albert i la Rosa

 

A l’oficina som 4: la Rosa Mestres (que és tota una institució i ens hem de quadrar quan parlem d’ella ;-)), aquest any se’ns ha incorporat la Cristina Viana de Protocol, una altra persona que fa d’administrativa que es contracta i jo mateix.

 

I ens ubiquem per treballar a l’altell de la planta baixa de l’Ajuntament compartint l’espai amb la Unitat d’Arxiu i Documentació.

 

Operari preparant la cabina de vot secret

Després tenim un equip de 12 peons, que es contracta durant un mes i escaig per preparar el material de les eleccions, muntar i desmuntar el locals electorals, m’ajuda a coordinar-lo l’Antonio Berral, company jardiner de la Brigada Municipal, que està sempre amb ells.
La resta de l’equip, només treballa el dia de les eleccions amb diferents tasques pel bon funcionament de la jornada electoral i entre representants de l’administració, assessors/es, informadors/es, policia,… “EL DIA” treballem unes 150 persones.
Tot aquest personal, a banda de la policia que fa la feina que realitza diàriament, la resta fa tasques que no tenen res a veure amb la seva de cada dia.

Quins altres departaments de l’Ajuntament col·laboren en el procés?
Un procés electoral, s’ha d’entendre com una tasca transversal i que afecta tota l’organització. Hi col·labora molta gent de diferents departaments, independentment dels que treballen el mateix dia de les eleccions. Començant per RRHH amb la selecció del personal i la contractació i formació, i acabant pels departaments als que estem adscrits la Rosa, la Cristina, l’Antonio i jo mateix que es queden amb un recurs menys durant aquell període.
També col·laboren molts altres departaments: Informàtica, Comunicació, Informació del Territori, Arxiu, Brigades, Policia, Participació Ciutadana, Educació… perdó si em deixo algun departament que espero que no se senti ofès, però com ja he dit, depèn de tota l’organització.

 

Com funciona un procés electoral?
És un procés molt pautat i ajustat pel que fa als temps i a les tasques. Al principi disposem de cert marge de temps per preparar el procés. Es comença per rebre una petició de l’INE, on ens demanen que confirmem les meses i locals electorals (amb uns 4 o 5 mesos d’antelació si ja estan previstes -com les municipals-, però tot depèn que no siguin anticipades, llavors tot comença a partir que es convoquen les eleccions).
Intentant que no repercuteixi en la ciutadania i sempre intentant millorar, juntament amb els i les responsables polítics, valorem la possibilitat de canvis de locals electorals i els comuniquem a l’INE. Tan si hi ha canvis, com si no, es comprova que estaran disponibles i es confirmen els locals electorals.

 

Magatzem de material

 

Tot seguit, s’ha de buscar una nau o local molt gran, on preparar tot el material electoral: urnes, cabines, paperetes, plafons per propaganda electoral, etc.
També es fa un procés de selecció de gent per fer aquestes tasques, entre d’altres.

 

Magatzem de material, altre racó

 

Quan comença a anar el procés marcat per a tot?
Exactament 54 dies abans de les eleccions, es publica el decret de convocatòria de les eleccions, que en teoria, engega tota la maquinària del muntatge (i dic en teoria, perquè ja hem d’haver treballat coses, per poder anar amb temps de resposta a totes les demandes).
A partir d’aquí, els “tempos” estan definits per a gairebé tot.

 

En què consisteix principalment?
Hem d’enviar els llocs que cedeix l’Ajuntament per penjar propaganda electoral i els que se cedeixen per tal que els partits polítics puguin fer actes de campanya. Tot això surt publicat al BOP.
Preparem reunions amb els partits polítics per fer el repartiment dels llocs de campanya i en el cas de les municipals, també hem de contactar amb ells per fer les paperetes de vot de les diferents candidatures.
Se selecciona personal, entre 50 i 70 persones, per poder fer de representant de l’administració, que són encarregades de transmetre les dades dels avanços o l’escrutini. Per fer aquesta tasca, nosaltres demanem joves d’entre 18 a 30 anys i que no estiguin treballant, tot i que la delegació del Govern ens obliga que siguin treballadors/es públics. El que no cobrim amb els treballadors/es públics, ho fem amb els joves. Altres municipis ho fan de maneres diferents.
Després s’ha de preparar el sorteig dels membres de mesa i notificar-los el nomenament. Hi ha qui hi va encantat i encantada i hi ha qui busca motius per no assistir-hi, els quals estan tipificats en un decret, on s’exposen totes aquelles causes que són motiu d’al·legació per no assistir a una mesa electoral.

 

Com es fa el sorteig per a les meses?
Fins les passades eleccions municipals de maig, es feia en un Ple públic. D’ençà les últimes eleccions autonòmiques de setembre, es fa en una Junta de Govern que també és pública, entre 25 i 30 dies abans de les eleccions.
Utilitzem una aplicació informàtica que es diu Elector, selecciona de cada mesa persones candidates a ser components de mesa i els assigna un número seqüencial. Aquestes són, evidentment, majors de 18 anys, però menors de 70 i amb un nivell d’estudis superior a graduat escolar. Quan ja es tenen, es fa el sorteig que no és res més que pitjar un botó fins que algú diu prou, aquest algú es decideix allà mateix, i llavors surten 3 números aleatoris, un per a presidents i dos per a vocals. Aquests números, serveixen per escollir les persones candidates.

 

Com es fan les llistes de persones que han de votar? Hi ha moltes reclamacions?
Les persones que han de votar composen el Cens electoral, es treuen del padró d’habitants i són les majors de 18 anys. Es genera un fitxer des de l’Ajuntament que s’envia a l’Oficina del Cens electoral, que és qui gestiona el Cens.
El nostre municipi, està dividit en seccions censals segons el domicili i cada persona ha de votar a la mesa que indica aquesta secció.
A vegades hi ha errors i les persones afectades poden fer reclamacions. Per tal motiu, hi ha un període d’exposició d’aquest cens, també es pot consultar al nostre web, és de sis dies després de la convocatòria d’eleccions, i un altre de vuit dies per fer les reclamacions, que han de venir a fer-les a l’Ajuntament.

 

Qui diu què hem de fer i com?
És la Delegació del Govern, o la Generalitat en les Autonòmiques. Qui controla que tot el procés és legal, és la Junta Electoral, amb el seu delegat al nostre Ajuntament que és el Secretari General, en el nostre cas, el Ramon López.

 

I per a què tot estigui preparat per al dia de les eleccions, què queda per fer?
Durant tot aquest temps i fins les eleccions, l’equip de peons ha preparat, netejat i muntat el material: els prop de 50 tríptics metàl·lics per arreu del municipi per enganxar propaganda electoral, les cabines de vot, les urnes, les paperetes…

 

Col·legi preparat apunt per començar les eleccions
 
 I tot això per tenir més fàcil el muntatge dels col·legis electorals, el fem entre el divendres i el dissabte anterior a les eleccions i ens assegurem que tot estigui a punt per tal que el diumenge, tothom pugui votar. Tenim repartits per tot el municipi 15 locals electorals entre escoles públiques i casals de barri, i 110 meses.
El mateix diumenge per la nit, es desmunta tot el “tinglado” i ho deixem tot tal i com estava, ja que l’endemà, s’han d’utilitzar com a escoles o com a casals de barri.

 

Què vols dir tu, com a responsable de l’organització del procés electoral?
El muntatge d’unes eleccions, suposa disposar de personal i recursos de l’Ajuntament. S’ha de tenir consciència que és una tasca que és responsabilitat de tots i totes i, malauradament, no tothom ho entén així.
El sentiment de possessió que tenim, en general, del personal i del material, fa que depengui de la predisposició dels i les caps i la bona entesa que tinguis amb aquella persona, per facilitar la seva cessió i fer una tasca diferent. Crec que no només passa amb el muntatge de les eleccions, sinó que és més global. No vull dir amb això que sigui el més important, però si que m’agradaria que fóssim conscients de la importància que té que surti bé i la gravetat de la situació en cas que no sortís bé.
Per poder fer millor la tasca, insisteixo en la possibilitat de crear un pull administratiu, que pogués formar part de l’Oficina d’Eleccions, i no haver de contractar personal administratiu nou cada vegada. Però aquest sentiment de possessió del que parlo, dificulta les coses. Tot i això, amb la incorporació de la Cristina, sembla que la cosa millora en aquest aspecte.
També cal tenir en compte que tot i que la Delegació del Govern o la Generalitat, dóna una subvenció per a les despeses, té un cost força elevat per a l’Ajuntament que hem d’assumir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.


*