BICICLETA Vs PATINET o com escollir sense equivocar-nos.

Si preguntem als nostres vianants sobre l'assumpte, segurament sentirem que això dels patinets és una invasió, una bogeria, etc., però no és l'única opció de mobilitat actual i avui, en aquest post, farem un repàs dels principals avantatges i inconvenients d'escollir entre el patinet o la bicicleta com a eines de mobilitat sostenible. Puges...?

Recentment, la policia local ha adquirit quatre unitats de patinet elèctric, l’ús dels quals encara està per determinar, però que vénen a complementar l’oferta formativa que els educadors d’aquest equip traslladem als centres escolars i de formació adulta, a més de servir per als desplaçaments d’alguns dels treballadors amb base a l’edifici policial, però aquesta serà una altra història de la qual us parlaré en pròxims posts.

Tot i ser una eina lleugera que, des de fa un temps, ha irromput amb força a la nostra societat com a vehicle de desplaçaments curts, no volem oblidar un altre vehicle, també de dues rodes, que, si més no, esdevé una solució per als desplaçaments encara més accentuada que el patinet elèctric per la seva versatilitat, sostenibilitat i capacitat.

Ens estem referint a la BICICLETA.

En aquest post no entrarem a detallar tecnicismes propis de motoritzacions d’un vehicle o altre o legislació específica que, de vegades, és confusa fins i tot per als qui hem de fer-la complir, no.
En anteriors posts d’aquest equip teniu un recull de normes aplicables tant als vehicles de mobilitat personal (VMP), com a les bicicletes.
Només volem que aquestes línies serveixin per a poder decidir, en un determinat moment, quin tipus de vehicle (patinet o bicicleta) ens podria convenir segons els nostres interessos o necessitats.

Ens posem en marxa?, som-hi!

          Els patinets elèctrics, invasió o opció a tenir en compte?

Per començar, les diferències a primera vista entre els patinets, elèctrics o no, i les bicicletes, elèctriques o no, són més que evidents, tant per la seva estructura com per la forma d’impulsió d’aquests.

Si escollim traslladar-nos en PATINET NO ELÈCTRIC com quan érem petits, haurem d’impulsar aquest amb la força d’una de les nostres cames i així guanyar velocitat que anirem perdent fins a tornar a impulsar-nos. L’equilibri serà fonamental per guiar el nostre vehicle mentre viatgem a sobre de la seva plataforma.

AVANTATGES: Totes. Ideal per als desplaçaments curts, oci o pràctica esportiva. Els beneficis sobre la nostra salut són inqüestionables, ja que haurem d’utilitzar la força del nostre cos per poder moure´l. Existeixen diversos models de patinet NO elèctric per a adults que es pleguen i no ocupen gaire espai.

INCONVENIENTS: Cansa. No està pensat per a grans desplaçaments. Encara recordo sortida familiar fa uns quants anys a la platja en patinet. La cama esquerra encara em tremola de l’esforç. La tornada va ser en bus, òbviament. No cal dir que, si disposeu d’un gran estat de forma física, arribareu fins allà on vulgueu.

En canvi, si fem ús del PATINET ELÈCTRIC, …ai el patinet elèctric!, estarem disposats a conduir un VMP (vehicle de mobilitat personal), sota unes restriccions i obligacions ja regulades quant a circulació i requisits per part de la DGT i OOMM, publicades no fa gaire davant l’eclosió social d’aquest tipus de vehicle.

AVANTATGES: Moltes. Ens permet, sense gaire esforç, cobrir distàncies no molt llargues per desplaçar-nos a la feina (dins de la mateixa població), anar a estudiar, comprar alguna cosa, passejar i fardar amb els col·legues de l’última versió del model xinès de moda. Ens permetrà, depenent de la seva batería i la nostra manera de conduir, disposar d’una autonomia d’uns 25 -30 kms. aprox. Més car que un patinet tradicional però més barat que una bicicleta elèctrica ( a partir d’uns 199 € els podem adquirir )

INCONVENIENTS: Punxen igual que una bici. Els seus pneumàtics, si no són massissos, que també hi ha al mercat, poden punxar, ja que porten càmera d’aire i vàlvula. Han de tenir un manteniment (rodaments, pneumàtics, manillar, llums, etc) i l’haurem de carregar per unes hores (4’5 hores de mitjana) en un endoll de la xarxa elèctrica. Pensat únicament per rodar per asfalt en bones condicions en vies urbanes. Per la mida de les seves rodes, el patinet té una estabilitat molt limitada, tornant-se perillós en coincidir una d’aquestes amb un solc o forat al ferm no detectat a temps. Durabilitat menor que una bicicleta. Si l’utilitzeu quan plou i arribeu a casa, prepareu-vos per escoltar la vostra parella quan l’empenyeu pel passadís de casa camí d’un endoll.

  La bicicleta, quin gran invent!!

I ara sí, parlem de la BICICLETA, vehicle ancestral en el qual ja els nostres avis i àvies es movien per anar al poble del costat a treballar , a comprar, al camp a sembrar o recollir collita o per anar els dijous a la tarda (dia tradicional de festa del personal femení de servei domèstic) a la sala de ball per visitar la noia que ocupava els seus cors. D’aquí lo de la paella dels dijous, quan les noies que feien festa deixaven el sofregit preparat al senyor o la senyora per afegir únicament l’arròs . Bé, m’estic desviant del tema, perdó.

D’alguna manera estic deixant veure la meva personal preferència per la bicicleta com a vehicle sostenible.

En fi, ja sabem com funciona una bicicleta, no entrarem en detalls, però també des de fa ja uns anys, veiem a les nostres ciutats i, sobretot a la muntanya, bicis amb sistema d’assistència al pedaleig elèctric.

Si comencem per les BICIS TRADICIONALS o, anomenades ara, BICICLETES PULMONARS trobem el següent:

AVANTATGES: Les que vulguis. El nostre cor ho agrairà a causa del benefici cardiovascular vinculat a l’exercici físic que fem en circular en una bicicleta tradicional. Quantes vegades has sentit això?. Comprova-ho per tu mateix. No hi ha distàncies en aquesta bici, únicament les que tu mateix et vulguis marcar. Tot dependrà del teu temps, ganes i estat fisic. Més barata que una bicicleta elèctrica, tot i que la forquilla de preus és molt extensa per la varietat de components que les conformen.

INCONVENIENTS: Ocupen més espai que un patinet, tot i que existeixen bicis urbanes amb roda més petita que es poden plegar. Manteniment dels components que, si bé no solen ser cars en una bicicleta de gama mitjana, hauràs d’anar canviant amb el pas del temps. Exigència d’un estat físic mínim per poder fer front a algunes rampes. Si algú no ha provat de pujar pel carrer Segre a pulmó, cap a l’Ermita de San Ramón, que ho provi…..

Però, és clar, la bicicleta igual que el patinet, ha evolucionat i ha incorporat sistemes d’ajuda al pedaleig del qual ens podem beneficiar, o no…

La bicicleta ELÈCTRICA.

AVANTATGES: trec la llista..?. Si a la versatilitat de la bici tradicional i la seva estabilitat en tenir rodes grans, incorporem un petit motor i una bateria, tenim el vehicle perfecte per poder gaudir a la ciutat, a la muntanya, a passejar pel riu etc. No cal tenir un estat físic determinat per poder muntar, ja que la bici incorpora diferents nivells d’assistència al conductor depenent del terreny a atacar, l’estat del conductor, etc. L’autonomia és clarament més àmplia que la d’un patinet elèctric (uns 50 kms de mitjana, depenent de la bateria i hàbits de conducció). Que no fem esport en una bici elèctrica?, qui ho ha dit això?. El motor ajuda però no s’activa sense el pedaleig del seu conductor, és a dir, notaràs que la bici empeny amb cada pedalada, però si deixem de pedalar, el motor també deixa de treballar i es desactiva. Us puc assegurar que si vols suar, se sua…i de valent!. El preu és més alt que el del patinet, i podríem trobar bicis elèctriques a partir dels 1000 € i fins als 14000€ dels models trail més exclusius.             Anda, pa eso me compro una moto!, diran alguns, però no és el mateix. La durabilitat, per contra, també serà més alta que la d’un patinet, amb una mitjana de deu anys si cuidem el seu manteniment.

INCONVENIENTS: Haurem de carregar la seva bateria per espai d’unes 6 hores de mitjana, depenent de la capacitat d’aquesta. En cas de trobar-vos lluny de casa amb la bateria completament descarregada, haureu de pedalar amb un ferro que, en el millor dels casos, pesarà entre uns 23 i 27 kgs. En tenir més components que una bici tradicional, serà més car el seu manteniment i substitució de, sobretot, bateria i/o motor.

En fí, com veieu, l’elecció entre un vehicle o altre no és fàcil i dependrà de diferents variables com el nostre pressupost, utilització que farem d’ell, etc.
Jo, personalment i com he mencionat abans, em decanto per les bicis davant la limitada autonomia i vies d’utilització del patinet, a més de per l’estabilitat que ofereix en disposar de rodes més grans, però com tot a la vida, per gustos, els colors, així que companys, ho deixo a la vostra elecció.

D’altra banda, ja fa un temps vam sol·licitar a l’Ajuntament que l’espai diàfan existent a la Plaça Teresa Valls i Diví es pintés a imatge i semblança del que disposem a tocar del Casal de Barri La Gralla per tal d’impulsar l’ús de la bicicleta entre els escolars dels centres de Ciutat Cooperativa o Marianao i també per dinamitzar l’espai entre les families.

En previsió resta…

Psst, psst.., per si no ho sabeu, Sant Boi forma part de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta i, amb això no vull dir res, però ja trigueu…..:)

 

Seguim…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.


*