Com deixar de semblar-li un plom al meu fill adolescent.

Com rejovenir cada cop que li demano que es faci el llit? Com aconseguir que continuï complint les coses pactades quan ningú el vigili?…

Plom, joventut, perdurabilitat… Parlem de la mítica pedra filosofal?

Més aviat, una fórmula que el nostre Ajuntament està difonent entre centenars de docents que estan així revolucionant la seva manera de comunicar-se amb alumnes i famílies. I si la proves a veure què tal?… 

 

 

 

 

Te l’expliquem en poques paraules, tot i que el curs vinent us la mostrarem amb un vídeo gravat amb professionals que serà la millor evidència visual d’aquest algoritme.

L’algoritme de la pau

Diem que és un algoritme perquè si segueixes l’ordre de la seqüència et sortirà bé i, a més, et farà sentir bé.

Perquè el recordis, l’hem convertit en una frase.

OhSé NeDaR ! ©SMRC Sant Boi

 Oh

  • On em poso? A la seva dreta, en angle o al seu costat.
  • Per On començo?
    • Fent una Observació.
    • Em refereixo a un únic fet recent, concret, real, sense jutjar la persona ni generalitzar: “Avui no t’has fet el llit” – NO “mai et fas el llit” ni “ets un gandul”

Sé

  • Sento una emoció pura, i he de dir-la en veu alta de manera sincera i sense jutjar la persona
    • Evito formular pensaments processats o acusatoris i em quedo amb les emocions més bàsiques (por, ràbia, fàstic, tristor, sorpresa, alegria…): “Estic molt enfadat” – NO “Em sento enganyat”
    • Si penso que pot haver-hi més persones emocionalment afectades, ho afegeixo a continuació, sense judicis contra ningú: “El teu germà m’acaba de dir que ho veu injust i també està enfadat”

Ne

  • Necessito alguna cosa per superar aquestes dificultats presents, i ara toca compartir-ho
    • Parlo de mi, NO de tu. I em refereixo a una necessitat concreta, NO abstracta: “Necessito ordre a casa, estic a disgust i no descanso tranquil d’altra manera” – NO “Necessito que tu et facis el llit”

Da

  • Demano el que realment pretenc, de manera que acabo on solem començar.
    • Faig una petició concreta i realista en format interrogatiu o condicional: “I si per començar et fas el llit el cap de setmana?” – NO “vull que et facis el llit a partir d’ara”

R

  • Revaloritzo a qui m’ha estat escoltant amb dues passes.
    • Ratifico: “Hem quedat doncs que aquest finde et faràs ja el llit, oi? I que de la resta ja en parlarem, veritat?”
    • GRatifico: “Quedo molt content! Estava enfadat però tu has mantingut la calma i m’has escoltat de manera sorprenent!”

Abstenir-se velocistes

Per a velocistes, potser doni un resultat més ràpid altra mena d’estil comunicatiu. Per a corredors de fons, aquest és l’algoritme. Una fórmula  que brinda resultats sostenibles, no fungibles, tot i que planteja molts reptes.

Per exemple, “i si quan faig la Demanda en aquest format tan suau i maco em responen que no?… Això ja forma part de les nostres formacions especialitzades, que esperem poder dur a l’exterior de les escoles, a la pròpia comunitat, i per què no a dintre del propi Ajuntament, en un futur.

OhSé NeDaR ! ©SMRC Sant Boi

 Servei de Mediació i Restauració Comunitària

mediaciociutadana@santboi.cat

 

Unitat de Cooperació, Solidaritat, Pau, Mediació i Restauració Comunitària

Àrea d’Igualtat, Drets Socials i Ciutat Educadora

 

4 respostes a «Com deixar de semblar-li un plom al meu fill adolescent.»

  1. Interessant i útil. Gràcies! Amb els/les fills/filles tots els recursos són pocs.
    Em quedo esperant al video que comenteu i si es fa alguna formació intentaré apuntar-me.

  2. Com han dit els companys, em sembla molt interessant, i el repte és gran! fa poc que sóc mare i també m’estic interessant per la disciplina positiva. Quedo a l’espera de més informació i formació si és possible. Gràcies!

  3. La mejor manera es recordar como éramos nosotros a esa edad. Nuestros hijos suelen ser muy parecidos, mal nos pese XDD

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.